Scheidsrechter op de NK2021

Op zaterdag 23 en zondag 24 oktober was Jan-Jaap Troost scheidsrechter bij de Nederlandse Kampioenschappen 2021 (NK2021). In een vorige bericht hierover vind je links naar YouTube videos van deze wedstrijden. Hierin zijn ook de scheidsrechters te zien.

Op het NK2021 zijn sommige dingen toch wat anders dan bij een gewone competitie wedstrijd.
Jan-Jaap heeft in een verslagje beschreven waarop de scheidsrecher dan allemaal moet letten. Een paar van die zaken zijn hier overgenomen.

Het scheidsrechteren gebeurt in teams, waarbij er steeds één de scheidsrechter is en één de assistent. De scheidsrechter is altijd een officiële bondsscheidsrechter.

De spelers moeten zich 20 minuten voor de wedstrijd melden in de call area. Hier wordt gekeken of hun bat en hun wedstrijdkleding in orde is. Ze kunnen daar ook een voorkeur aangeven voor de wedstrijd-bal. Als het batje gecontroleerd en goed bevonden is, gaat het in een A4 enveloppe met daarop de naam van de speler, tijdstip en tafelnummer. Wordt  een batje afgekeurd omdat het niet voldoet aan de eisen voor rubber(s) en dikte ervan, dan wordt de hoofdscheidsrechter erbij gehaald, die beslist of de speler ermee mag spelen of niet. Bij afkeuring moet de speler met een ander batje spelen. Als hij daarmee wint, dan wordt dat batje alsnog gekeurd en bij afkeuring (ook door de hoofdscheidsrechter) wordt hij gediskwalificieeerd.

Scheidsrechters staan meestal 10 minuten voor aanvang van de wedstrijd al in de call area om het goedgekeurde materiaal in ontvangst te nemen en gaan 5 minuten voor aanvang naar de wedstrijdtafel. De assistent checkt de tafel, net- hoogte en spanning en controleert of er geen rommel ligt in het centercourt en of de afzettingen in orde zijn.

Na de wedstrijd tekenen de winnaar, de assistent scheidsrechter en de scheidsrechter het formulier en vult de scheidsrechter het wedstrijd formulier verder in zoals time out gele/rode kaarten en de eindstand. Als alles is ingevuld gaat het formulier naar de hoofdscheidsrechter die aan de zijkant van de sporthal zit samen met zijn medewerkers.

Op het NK werd er best of 5 bij de dubbels gespeeld en best of 7 bij de singels. Tijdens het NK waren er ook de  kampioenschappen bedrijfstafeltennis.  De finale hiervan was best of 3 en in deze wedstrijd was Jan-Jaap de assistent. In totaal had Jan-Jaap deze twee dagen zo’n tien wedstrijden als scheidsrechter en daarbij ook nog de nodige wedstrijden als assistent.

Het Superstars boekje voor de jeugd behandelt al veel spelregels en de (jeugd-) trainers kunnen de meeste vragen daarover wel beantwoorden. Maar alle andere spelregel vragen wil Jan-Jaap Troost (zie de contact pagina voor email adres) graag beantwoorden.

Jan Jaap Troost